بهترین کمیک بوک های بزرگسالانه
از کتابهای مصور و یا کمیک بوکها سالیان سال است که به عنوان یکی از پرطرفدار ترین انواع رسانههای تصویری یاد میشود. کمیک بوکها شاید امروزه دیگر بصورت سنتی و در قالب کتاب و یا مجلات، میزان فروش سالهای گذشته را نداشته باشند، اما با تولید و اکران تعداد بیشماری از فیلمها، سریالها و ساخت بازیهای رایانهای متعدد اقتباس شده از کتابهای مصور این صنعت هنوز با قدرت بسیاری میتازد و حتی شاید از گذشته طرفداران و مخاطبین بیشتری نیز داشته باشد. در ادامه با تکشات همراه باشید تا با ۱۰ تا از بهترین کمیک بوک های بزرگسالانه.
مخاطبین کتابهای مصور برخلاف باور عامه صرفا کودکان و نوجوانان نیستند بلکه طیف عظیمی از کمیکها برای مخاطبین بزرگسال ساخته میشوند. کمیک بوکهایی که با موضوعات و مسائل جدیتر و واقعیتری دست و پنجه نرم میکنند و معمولا خشونتی در خود جای داده اند که اکیدا مناسب کودکان نیست.
Y: آخرین مرد (Y: The Last Man)
داستان یوریک براون آخرین انسان نر زنده پس از طاعونی مرموز است که هر پستانداری با کروموزوم Y را از بین میبرد و تنها به زنان اجازهی زنده ماندن میدهد. یوریک به همراه میمون حیوان خانگی خود، آمپرسند، برای درک علت طاعون و یافتن راهی برای بازگرداندن بشریت، سفری را آغاز می کنند. همراهان او مامور 355، یک مامور مخفی که وظیفه حفاظت از او را بر عهده دارد، و دکتر آلیسون مان، دانشمندی که امیدوار است با مطالعه بر روی یوریک راه حلی پیدا کند، هستند. این افراد در مسیر خود با گروههای مختلفی از زنان که خود را با شرایط جدید سازگار کردهاند و هر کدام باورها و چالشهای خاص خود را دارند، مواجه میشوند. موضوعات متنوعی مانند جنسیت، هویت، بقا و پیچیدگیهای روابط در دنیایی که نقشهای جنسیتی سنتی تغییر کردهاند در این کامیک به چشم میخورد.
مردگان متحرک (The Walking Dead)
نویسندگان کمیک خارق العاده “مردگان متحرک” رابرت کرکمن (Robert Kirkman) و هنرمند تونی مور (Tony Moore) هستند و در سالهای بعد چارلی آدلارد (Charlie Adlard) تصویر سازی آن را انجام داده است. داستان اینگونه آغاز میشود که معاون کلانتر به نام ریک گرایمز از کما بیدار میشود و دنیا را در حال نابودی توسط زامبیها میبیند. او به سرعت به خانوادهاش و سایر بازماندگان ملحق میشود و تلاش خود را برای زنده ماندن و گذر کردن از وضعیت شروع میکند. در این مسیر، این گروه بازماندگان نه تنها به طور مداوم زندگیشان توسط زامبیها در خطر قرار میگیرد بلکه با چالشهای روبهرویی با سایر بازماندگان انسانی که میتوانند به همان اندازه خطرناک باشند نیز، دست و پنجه نرم میکنند.
۱۹۳ شماره از “مردگان متحرک” منتشر شده است که در آنها موضوعاتی مانند بقا، اخلاق و پیچیدگیهای انسانی در شرایط وخیم به تصویر کشیده میشود. در این داستان شخصیتها در مواجهه با فقدان، خیانت و واقعیتهای خشن دنیای جدیدشان پیشرفت چشمگیری میکنند و در نهایت این کمیک با تکیه بر امیدواری و انعطاف پذیری، حتی در مواجهه با شرایط طاقت فرسا به پایان میرسد.
سوپرمن : پسر قرمز (Superman: Red Son)
اگر سفینهی فضایی سوپرمن به جای کانزاس در اتحاد جماهیر شوروی فرود بیاید چه سرنوشتی در انتظار سوپرمن خواهد بود؟ اگر این سوال برای شما هم جالب است و دوست دارید جواب آن را بدانید خواندن این کمیک را به شما پیشنهاد میشود. همانطور که گفتیم این کمیک داستان زندگی سوپرمنی است که از بچگی در اتحاد جماهیر شوروی بزرگ میشود تا به قهرمان کمونیسم تبدیل شود. او از قدرت خود برای ترویج آرمانهای شوروی و سلطه پیدا کردن کمونیست بر کل جهان استفاده میکند که در این مسیر افرادی که مخالف او هستند معرفی میشوند مثل بتمن که رهبر گروه مقاومت علیه سوپرمن است یا لکس لوتور که مصمم است سوپرمن را متوقف کرده و آزادی را به جهان بازگرداند. در سرتاسر این داستان سوپرمن با هویت خود و عواقب اعمالش دست و پنجه نرم میکند که در نهایت ماهیت خیر و شر را معلوم میکند. هدف این کمیک ایجاد پرسشهایی در مورد تاثیر نظامهای سیاسی بر زندگی افراد و پیدا کردن معنای واقعی عدالت است که در انتها به آن میرسد.
پسر جهنمی (Hellboy)
کمیک “پسر جهنمی” که توسط مایک میگنولا (Mike Mignola) نوشته و تصویر سازی شده، داستان پسری نیمه دیو به نام پسر جهنمی است که در طول جنگ جهانی دوم توسط گریگوری راسپوتین شرور به زمین احضار شده است. پسر جهنمی توسط پروفسور تروور بروتنهولم بزرگ شده و به یک محقق ماوراء الطبیعه تبدیل میشود و با تهدیدات ماوراء الطبیعه مبارزه میکند. این کمیک عناصر و اساطیر ترسناک را در هم میآمیزد که میتوان نمود آن را هنگام روبه رویی پسر جهنمی با هیولاها، شیاطین و خدایان باستان مشاهده کرد. پسر جهنمی علیرغم خواستگاهش به عنوان قهرمانی بیمیل به تصویر کشیده میشود که با هویت و سرنوشت خود در حال دست و پنجه نرم کردن است. موضوعاتی که در این داستان به چشم میخورند، مبارزه بین خیر و شر و همچنین جستجوی تعلقات و پیچیدگیهای سرنوشت موجودات است. بدون شک کمیک پسر جهنمی یکی از بهترین کمیک بوک های بزرگسالانه است که باید بخوانید.
شهر گناه (Sin City)
کمیک معروف و ماندگار “شهر گناه” توسط فرانک میلر (Frank Miller) نوشته و تصویرسازی شده که سعی شده در آن از کمترین میزان رنگ استفاده شود و بیشتر کمیک سیاه و سفید است که البته از این نظر تفاوت زیادی با شهر تخیلی باسین (Basin City) که داستان در آنجا روایت میشود دارد. این داستان با الهام از فیلمهای کلاسیک نوآر، دنیایی که در آن تعادلی وجود ندارد را کشف و بررسی میکند. این مجموعه دارای چندین روایت در هم تنیده است که هر کدام بر شخصیتهای مختلفی تمرکز دارند که فساد، خشونت و ابهامات اخلاقی شهر را هدایت میکنند. از کمیک شهر گناه فیلمی به همین نام نیز در سال ۲۰۰۵ منتشر شد که به خوبی توانست روح و رویه کمیک را بر پرده سینما به تصویر بکشد و نظرات منتقدین را به خودش جلب کند. فرانک میلر در کمیکهای Sin City با اغراق در خشونت و خونریزی، این مجموعه را تبدیل به یکی دیگر از بهترین کمیک بوک های بزرگسالانه کرده است.
بازگشت شوالیه تاریکی (The Dark Knight Returns)
یکی دیگر از اثرات ماندگار فرانک میلر(Frank Miller)، کمیک “بازگشت شوالیه تاریکی” است که در سال 1986 منتشر شده است. داستان این کامیک در شهر گاتهام آینده روایت میشود در حالیکه بروس وین بیشتر از یک دهه است از بتمن بودن بازنشسته شده. شهر در اوج هرج و مرج خود قرار گرفته است و جنایتکاران و باندهای خلافکاری تقریبا شهر را در دست گرفتهاند.
بروس وین که اکنون در 50 سالگی به سر میبرد و در حال دست و پنجه نرم کردن با افزایش سنش و پیامدهای از دست دادن زندگی قبلی خود است، پس از یک موج جنایت وحشیانه دوباره لباس بتمن را بر تن میکند و برای رویارویی با مجرمین گاتهام آماده میشود. از بازگشت شوالیه تاریکی به عنوان یکی از بهترین و منحصر بفرد ترین کمیکهای DC یاد میشود که با موضوعات و اتمسفر تاریک و خاکستری خود میتواند تا مدتها در ذهن مخاطبین باقی بماند.
واعظ (Preacher)
واعظ به نویسندگی گارث انیس (Garth Ennis) و تصویرگری استیو دیلون (Steve Dillon) کتاب مصوری با موضوعیت مذهب و مخاطب بزرگسال است که توسط ورتیگو (Vertigo) از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ منتشر شده.
این کمیک داستان کشیشی سرخورده به نام جسی کاستر را دنبال میکند که توسط موجودی فراطبیعی به نام پیدایش (Genesis) تسخیر میشود و به همین دلیل قدرتی پیدا میکند که میتواند به هرکسی دستور دهد تا فرمانش را اجرا کنند. با پیدایش قدرت جدید جسی، کلیسایی که او در آن مشغول به کار بود با خاک یکسان میشود و این قضیه سبب شروع ماجراجویی و جست و جوی جسی برای خدا در ایالتهای مختلف آمریکا میشود.
پسران (The Boys)
کمیک “پسران” داستان دنیایی است که در آن ابرقهرمانان معروف به “Supes” اغلب فاسد و خودشیفته هستند و بیشتر از اینکه به دنبال برقراری عدالت باشند، رویای مشهور شدن را در سر دارند. در ادامهی داستان گروهی به نام “پسران” به رهبری بیلی بوچر وظیفهی کنترل کردن این موجودات قدرتمند را بر عهده میگیرند. این گروه معتقدند که ابرقهرمانان از قدرت خود سوء استفاده میکنند و برای جلوگیری از این اتفاق لازم است بر روی آنها نظارت داشته باشند. آها از تاکتیکهای بی رحمانهای برای افشای اعمال نادرست “سوپها” استفاده میکنند و همین باعث ایجاد درگیری با قهرمانان و شرکتهایی که از آنها حمایت میکنند، میشود.
بیشتر بخوانید:
- دکتر دووم کیست و چه نقشی در آیندهی مارول دارد؟
- معرفی بهترین فیلمهای ابرقهرمانی
- بررسی فصل چهارم سریال The Boys
این کمیک موضوعات کلیدیای مانند نقد فرهنگ سلبریتی، پیچیدگیهای اخلاقی قدرت و همچنین پیامدهای اقتدار و قدرت کنترل نشده را در خود جای داده است و دلیل معروفیت آن طنز تلخ، خشونت گرافیکی و نشان دادن تصویری سرکش از طبیعت انسان است. به طور کلی “پسران” نقدی سخت و بی رحمانه به ژانر ابرقهرمانی است و تلاش میکند مفاهیم سنتی اخلاقی و قهرمانی را به چالش بکشد. از همین جهت است که این مجموعه تبدیل به یکی از بهترین کمیک بوک های بزرگسالانه شده است.
بتمن: شوخی کشنده (Batman: The Killing Joke)
“بتمن: شوخی قاتل” که توسط آلن مور (Allen Moore) نوشته شده و برایان بولاند تصویرگری آن را انجام داده است، رمانی گرافیکی است که به جستجوی سرآغاز و سرگذشت جوکر بوده و رابطهی بین بتمن و دشمن اصلی و قدیمیاش را بررسی میکند. در این داستان جوکر تلاش میکند ثابت کند که هر کس بعد از سپری کردن تنها یک روز خیلی بد، میتواند دیوانه شود. او باربارا گوردون (Barbara Gordon)، دختر کمیسر گوردون را هدف قرار داده، به او شلیک میکند و سپس او را میرباید. قصد جوکر از این کار عذاب دادن روحی باربارا و پدرش است و میخواهد این باور خود را که یک اتفاق آسیبزا میتواند فرد را از لبهی پرتگاه به پایین پرت کند به همه نشان دهد.
در طول این کمیک فلش بکهایی، گذشتهی سخت و غم انگیز جوکر را به تصویر میکشند و نشان میدهند که چطور او از یک کمدین شکست خورده به یک شخصیت شرور تبدیل شده است. نقطه اوج این داستان، رویارویی بین بتمن و جوکر است که پایانی دلهرهآور را رقم میزند و خوانندگان را در مورد ماهیت رابطهی این دو و پتانسیل رستگاری یا جنون در هر دو شخصیت به فکر فرو میبرد. چه از نظر محتوا و چه از نظر پیچدگی داستانی، این کمیک یکی از بهترین کمیک بوک های بزرگسالانه است که حتما باید آن را مطالعه کنید.
نگهبانان (Watchmen)
داستان “نگهبانان” در یک تاریخ متناوب اتفاق میافتد که در آن ابرقهرمانها وجود دارند اما اغلب به حاشیه رانده شدهاند. این کمیک با قتل ادوارد مورگان بلیک، یکی از اعضای سابق تیم ابرقهرمانی که توسط دولت تحریم شده بودند به نام “Minutemen” (بعد ها به Watchmen تغییر یافت) شروع میشود. رورشک (Rorschach) یک نگهبان نقابدار است که در طی تحقیق دربارهی قتل بلیک، از توطئهای پرده برمیدارد که در ادامه صلح بین ایالات متحدهی آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی را تهدید میکند.
در این داستان هر شخصیت با دوراهی گذشته و اخلاقیات خود دست و پنجه نرم میکند و اعتقادات و پیامدهای رفتاری خود را زیر سوال میبرد برای مثال جدایی دکتر منهتن (فرابشری با قدرت های خداگونه) از بشریت به شدت با قوانین اخلاقی رورشک در تضاد است، در حالی که طرح بزرگ اوزیماندیاس (Ozymandias) (باهوش ترین مرد جهان) برای جلوگیری از جنگ هستهای سوالات اخلاقی عمیقی را در مورد فداکاری برای خیر بزرگتر مطرح میکند. کمیکهای Watchmen بهدلیل داستان پیچیده و فلسفی که دارد توانسته است تبدیل به یکی از بهترین کمیک بوک های بزرگسالانه شود.
پایان این کمیک بسیار مبهم است و خوانندگان را به تاًمل دربارهی ماهیت حقیقت، فداکاری و قهرمان بودن در دنیایی پر از عیب و ایراد وادار میکند. از “نگهبانان” اغلب به عنوان یکی از بهترین کمیکهای بزرگسالان نام برده میشود تنها رمان گرافیکی است که در سال ۲۰۰۵ بین “۱۰۰ رمان برتر زمان از دید مجله Time’s” دیده میشود.