هر آنچه باید از بازی Dragon’s Dogma 2 بدانید
سال 2024 برای طرفداران ژانر نقش آفرینی پر از آثار بزرگ و کوچک مختلف است که هر کدام دسته خاصی از گیمرها را هدف قرار دادهاند. بازی Dragon’s Dogma 2 ساخته جدید کپکام به شمار میرود و اثری در همین ژانر بوده که زمان زیادی تا عرضه آن باقی نمانده است. این اثر یکی از مهمترین و مورد انتظارترین بازیهای 2024 به حساب میآید که وعده یک ماجراجویی فوق العاده جذاب را به گیمرها داده است.
بازی Dragon’s Dogma 2 اثری است که المانهای نقش آفرینی و هک اند اسلش «Hack and slash» ترکیب کرده و بازیکن را به یک ماجراجویی جذاب و فانتزی در سرزمین گرانسیس میبرد. با توجه به اهمیت این بازی در ادامه تاریخچه این مجموعه را مرور کرده و سپس هر آنچه باید از بازی Dragon’s Dogma 2 بدانید را در اختیار شما قرار خواهیم داد. در پایان نیز کمی از دلایل اهمیت این اثر در بین بازیهای ویدیویی امسال خواهیم گفت.
نگاهی کوتاه به مجموعه Dragon’s Dogma و آشنایی با خالق آن
نسخه اول سری Dragon’s Dogma اثری بود که برای اولین بار در سال 2012 عرضه شد. ایده اولیه این اثر در سال 2000 به ذهن هیدهآکی ایتسونو رسید. با این حال و به دلایل مختلفی از جمله نبود تکنولوژی لازم و توسعه عناوین دیگر در کپکام، ایتسونو این ایده را چند سال بعد مطرح کرد. او در این بین کارگردانی چند بازی مهم کپکام از جمله نسخه دوم، سوم و چهارم سری Devil May Cry را بر عهده گرفت.
پس از عرضه موفقیت آمیز بازی Devil May Cry 4، کمپانی کپکام به دنبال ساخت اثری بود که پتانسیل فروش یک میلیون نسخهای را داشته باشد. اینجا بود که ایتسونو چند ایده مختلف از جمله ایده ساخت بازی Dragon’s Dogma را مطرح کرد. با اینکه ایده ایتسونو ابعاد و گستره زیادی داشت، سران کپکام قبول کردند تا در صورت کاهش برخی از جنبههای بازی از جمله اندازه جهان آن، چراغ سبز شروع ساخت بازی را نشان دهند.
بازی Dragon’s Dogma با مشارکت بیش از 150 نفر از اعضای اصلی کپکام که پیش از این روی بازیهای مختلفی از جمله سری DMC کار کرده بودند، آغاز شد. تجربه این تیم در ساخت بازیهای هک اند اسلش کمک شایانی به پیاده سازی هرچه بهتر و سریعتر سیستم مبارزه بازی انجامید.
برخی از المانهای نقش آفرینی حاضر در این بازی با الهام از یکی از شاهکارهای بتسدا یعنی بازی The Elder Scrolls IV: Oblivion طراحی شده بود. در بازی ابلیوین، شخصیتهای غیرقابل بازی (NPC) فارغ از تعامل بازیکن با آنها به فعالیت در جهان بازی میپرداختند که همین موضوع حس واقع گرایانهتری به نسخه چهارم الدر اسکرولز بخشیده بود. موردی تیم کپکام حتی در جدیدترین اثر خود یعنی بازی Dragon’s Dogma 2 نیز آن را پیاده سازی کردهاند.
یکی دیگر از المانهای مهم نسخه اول بازی Dragon’s Dogma مربوط به سیستم Pawn بود که در نسخه جدید بازی نیز حاضر است. شخصیت اصلی در طی بازی 3 همراه دیگر نیز داشت که امکان شخصی سازی یکی از آنها در دست بازیکن بود. دو شخصیت دیگر نیز یا توسط بازی به صورت شانسی و یا از بخش آنلاین در دسترس بازیکنان قرار میگرفت. اگر همراهان دیگر بازیکنان را از بخش آنلاین به گروه خود اضافه میکردید، تجربه آن شخصیتها در بازی دیگران به کمک شما آمده و در مبارزات و ماجراجویی به شما یاری میرساندند. این مورد در بازی Dragon’s Dogma 2 نیز حاضر است.
داستان نسخه اول بازی از رویارویی چند شوالیه با یک اژدها شروع میشد که به شکست شوالیهها میانجامید. شخصیت اصلی بازی یکی از همین شوالیهها بود که در جریان مبارزه با اژدها قلب خود را از دست داده و همین اتفاق او را تبدیل به یک Arisen میکند. حال سرنوشت این شوالیه به مبارزه با اژدها و جلوگیری از پایان دنیا توسط او گره خورده است.
بازی Dragon’s Dogma در نهایت در سال 2012 عرضه و به اثری موفق تبدیل شد. منتقدین از سیستم مبارزات بازی و تنوع بالای آن تمجید کرده و تعامل شخصیت اصلی با همراهان (pawn) را یکی از نقاط مثبت بازی عنوان کردند. در سوی مقابل وضعیت فنی بازی و افت فریم روی کنسولهای نسل هفتمی یکی از بخشهای منفی مهم بازی بود. پس از عرضه کنسولهای نسل هشتمی، کپکام اقدام به عرضه این اثر با نام Dragon’s Dogma: Dark Arisen برای پلی استیشن 4 ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ و رایانههای شخصی کرد. یک ماه پس از عرضه بازی، فروش آن به بیش از یک میلیون نسخه رسید که نشان از موفقیت بازی داشت. طبق آخرین آمار این بازی به فروش حدود 8 میلیون نسخهای دست پیدا کرده است.
موفقیت بازی Dragon’s Dogma راه را برای ساخت نسخه آنلاین این اثر با نام Dragon’s Dogma Online هموار کرد. این بازی در سال 2015 برای پلی استیشن 3 و 4 در کنار رایانههای شخصی عرضه شد. با وجود موفقیت بازی در زمان عرضه، این اثر در جذب بازیکنان در بلندمدت چندان موفق نبود و سرورهای آن در نهایت در سال 2019 خاموش شدند.
در سال 2020 نیز انیمه Dragon’s Dogma با الهام از بازی توسط نتفلیکس عرضه شد که با استقبال نسبتا خوبی مواجه شده بود. داستان این انیمه مانند بازی روی شخصی تمرکز دارد که قلب او توسط اژدها تصاحب شده و او قصد گرفتن انتقام را در سر دارد. کاربران سایت IMDB امتیاز میانگین 6.3 را برای این اثر به ثبت رساندند.
داستان و گیمپلی بازی Dragon’s Dogma 2
بیش از یک دهه پس از عرضه و موفقیت بازی Dragon’s Dogma، حال زمان زیادی تا عرضه نسخه دوم آن باقی نمانده است. به همین خاطر در ادامه به داستان و گیمپلی این اثر در کنار اهداف تیم توسعه دهنده بازی خواهیم پرداخت. همانطور که اشاره کردیم، ایده اولیه این سری به دلایل مختلفی از جمله محدودیت بودجه و تکنولوژی با تغییراتی در جهت کوچکتر کردن مقیاس پروژه مواجه شده بود.
هدف هیدهآکی ایتسونو و اعضای تیمش در بازی Dragon’s Dogma 2 اضافه کردن بخشهای حذف شده از بازی اول در کنار بهبود موارد پیشین عنوان شده است. ایتسونه در مصاحبهای با وبسایت siliconera ذکر کرده بود که احتمالا بازیکنان حس اثری جدید را در مقایسه با عنوان قبلی نداشته باشند؛ اما او و دیگر اعضای سازنده تلاش خود را برای هرچه بیشتر غوطهور کردن بازیکنان در جهان بازی انجام خواهند داد.
بازی Dragon’s Dogma 2 المانهای مشترک زیادی با نسخه قبلی داشته و به گفته کارگردان در جهانی موازی جریان دارد. شما در این جهان کنترل شخصیتی را بر عهده خواهید داشت که Arisen خطاب شده و مانند بازی قبلی باید به مواجهه با یک اژدها برود. در ابتدای بازی قابلیت شخصی سازی Arisen به شما سپرده شده و میتوانید ریزترین جزئیات ممکن را نیز مطابق سلیقه خود شخصی سازی کنید.
البته ظاهر تنها بخش قابل شخصی سازی نبوده و میتوانید کلاس شخصیت خود (کلاسهای بازی Vocation نام دارند) را از بین 10 کلاس موجود انتخاب کنید. کلاسهای موجود در بازی Dragon’s Dogma 2 شامل موارد زیر شده است:
- کلاس Fighter: تمرکز این کلاس روی مبارزات با سلاح سرد مثل شمشیر در کنار زره است.
- کلاس Archer: تیر و کمان سلاح اصلی این کلاس بوده و تمرکز آن روی مبارزات از راه دور و ایجاد موقعیت برای دیگر اعضای تیم است.
- کلاس Thief: تخصص این کلاس روی استفاده از سلاحهای سرد کوچک مانند خنجر بوده و چابکی بالایی را به شخصیت شما خواهد بخشید. همچنین قابلیت دزدی از شخصیتهای دیگر را خواهید داشت
- کلاس Mage: استفاده از جادو تخصص اصلی این کلاس بوده و پشتیبانی خوبی برای تیم به حساب میآید.
- کلاس Warrior: این کلاس همان تانک بوده و به شما امکان استفاده از سلاحهای سنگین با دو دست را در کنار امکان دریافت میزان قابل توجهی ضربه میدهد.
- کلاس Sorcerer: این کلاس نیز روی جادو تمرکز داشته و قدرت تهاجمی بیشتری نسبت به کلاس Mage در اختیار شما قرار خواهد داد.
- کلاس Magic Archer: این کلاس ترکیبی برای شما امکان استفاده از تیرهای جادویی در کمان را فراهم خواهد کرد.
- کلاس Mystic Spearhead: یکی از کلاسهای جذاب بازی که حرکات تماشایی و زیبایی با نیزه را در دسترس شما قرار خواهد داد.
- کلاس Trickers: با استفاده از این کلاس میتوانید دشمنان را فریب داده تا به مبارزه با یکدیگر پرداخته و همچنین توان همراهان خود را فراتر از سطح عادی ببرید.
- کلاس Warfarer: این کلاس ترکیبی از تمامی کلاسها بوده و در عوض سطح پایه پایینتری نسبت به باقی گزینههای موجود دارد.
بازی Dragon’s Dogma 2 اولین اثر جهان باز ساخته شده با موتور RE Engine به حساب میآید. همین موضوع باعث شده تا تیم کپکام تغییرات و بخشهای جدیدی را به این موتور بازی سازی اضافه کنند. خوشبختانه این اثر تجربه بدون وقفهای را در اختیار شما قرار داده و خبری از صفحه Loading در جریان تجربه و گشت و گذار در جهان آن نخواهد بود. جالب است بدانید که وسعت جهان بازی Dragon’s Dogma 2 چهار برابر نسخه قبلی است. این جهان شامل دو سرزمین Battahl و Vermund شده است. این سرزمینهای پهناور پر از شخصیتهای مختلف برای دریافت مراحل اصلی و فرعی و صد البته مکانهای جذاب برای ماجراجویی و گشت و گذار است.
بازی Dragon’s Dogma 2 تفاوتهای مختلفی با دیگر بازیهای نقش آفرینی این روزها داشته که یکی از آنها محدودیت قابلیت Fast Travel در آن است. در این اثر نمیتوانید در هر زمان که خواستید از این قابلیت استفاده کرده و فقط در مکانهای خاص با پرداخت پول درون بازی این امکان وجود دارد. همچنین برای حمل و نقل در بازی به مواردی مانند اسب دسترسی نداشته و باید با پای پیاده به ماجراجویی بپردازید. این تصمیمی به جهت تشویق بازیکنان به ماجراجویی و غوطه ور کردن بیشتر بازیکنان در جهان بازی گرفته شده است.
بازی Dragon’s Dogma 2 دارای چرخه شب و روز بوده که روی گیم پلی و تجربه شما از بازی اثر گذار بوده و تنها جنبه بصری ندارد. همچنین قابلیت پر کردن نوار سلامتی حین مبارزات وجود نداشته و بازیکنان برای این کار باید کمپ کرده و به مداوای زخمهای خود بپردازند.
یکی دیگر از نکات مهم در مورد بازی Dragon’s Dogma 2 این است که بازی تنها یک فایل برای ذخیره سازی پیشرفت در اختیار شما قرار خواهد داد. دلیل اتخاذ چنین تصمیمی، جلوگیری از پدیدهای به نام Save scumming است. این عبارت به زمانی اشاره دارد که بازیکنان قبل از وقوع اتفاقات کلیدی و در پیش داشتن تصمیمات مهم اقدام به ذخیره بازی کرده تا در صورت مواجه شدن با اتفاق خلاف خواسته خود به زمان قبل از ذخیره بازی مراجعه کرده و دوباره آن بخش را بازی کنند. وجود یک فایل سیو در بازی Dragon’s Dogma 2 از این اتفاق جلوگیری کرده و تاثیر و بازخورد تصمیم گیمرها را بیش از پیش روی آنها اعمال خواهد کرد تا بازیکنان قبل از هر کاری به خوبی به نتایج آن فکر کنند.
سومین مورد متفاوت در مورد بازی Dragon’s Dogma 2 این است که خبری از Minimap در بازی نبوده و مانند رویکردی که در بازی Elden Ring شاهد آن بودیم، بازیکنان باید خودشان نسبت به یافتن مقصد خود اقدام کنند. البته بازیکنان در این راه تنها نبوده و همراهان آنها در بازی به راهنمایی بازیکن پرداخته و اطلاعات کلیدی مختلفی در مورد محیط اطراف و مسیر مقصد در اختیار بازیکن قرار خواهند داد.
چرا بازی Dragon’s Dogma 2 یکی از مهمترین بازیهای سال 2024 است؟
بازی Dragon’s Dogma 2 ویژگیهای مهمی داشته که این اثر را از دیگر بازیهای نقش آفرینی سال جاری میلادی متمایز کرده است. سازندگان این اثر در طراحی بازی و قرار دادن المان و مکانیکهای مختلف در اختیار بازیکن تصمیمات مهم مختلفی گرفتهاند که باعث تمایز تجربه این بازی با دیگر نقش آفرینیهای موجود خواهد شد. ترکیب سه موردی که در بخش قبلی به آنها اشاره کردیم، یعنی محدودیت Fast Travel و وجود تنها یک فایل برای ذخیره بازی در کنار حذف نشانگرهای موجود در نقشه و نبود Minimap از جمله مهمترین دلایل وجود این وجه تمایز به شمار میروند.
تصمیمات شما در بازی نقش کلیدی داشته و محدودیت فایل ذخیره سازی شما را به این سمت سوق خواهد داد که بیشتر به تصمیمات خود و نتایجی که این تصمیمات برای شما در برداشته فکر کنید. همچنین قبل از شروع هر ماجراجویی وجوه مختلفی مانند مسیر و آیتمهای مورد نیاز را در نظر خواهید گرفت تا با برنامه دست به گشت و گذار در جهان بازی بزنید. پس از شروع ماجراجویی و در حین انجام مراحل بازی نیز دست شما برای ماجراجویی در محیط باز بوده و محدودیت Fast Travel باعث شده تا بیشتر در جهان بازی گشت و گذار کرده و رازها و بخشهای مخفی آن را کشف کنید.
جالب است بدانید که برخی از مهمترین و جذابترین اتفاقات بازی تنها در صورتی پیش روی شما قرار خواهند گرفت که بیخیال مراحل اصلی بازی شده و به کند و کاو در جهان بازی بپردازید. یکی از باسهای مهم بازی یعنی Sphinx نیز شامل همین موارد مخفی در بازی بوده و طبق گفته کارگردان عده زیادی از بازیکنان با آن مواجه نخواهند شد.
هدف تمامی موارد ذکر شده غرق کردن هر چه بیشتر شما در جهان بازی و خلق تجربهای خاص و متفاوت برای شماست. هدفی که سازندگان برای رسیدن به آن دست به انجام کارهایی زدهاند که کمتر استودیوی بزرگی ریسک انجام آن را به جان خریده و دقیقا همین تصمیمات است که بازی Dragon’s Dogma 2 را به یکی از مهمترین بازیهای سال 2024 تبدیل کرده است.
تاریخ عرضه بازی Dragon’s Dogma 2
بازی Dragon’s Dogma 2 در تاریخ 3 فروردین 1403 (مصادف 22 مارس 2024) برای ایکس باکس سری ایکس و سری اس، پلی استیشن 5 و رایانههای شخصی با قیمت 70 دلار عرضه خواهد شد.
سخن آخر
تا اینجا به هر آنچه باید از بازی Dragon’s Dogma 2 بدانید، پرداختیم؛ اثری که یکی از مهمترین بازیهای سال بوده و افراد زیادی در انتظار تجربه آن به سر میبرند. جالب است بدانید که برای اتمام مراحل اصلی این بازی به چیزی حدود 40 ساعت زمان نیاز خواهد داشت. نظر شما در مورد بازی Dragon’s Dogma 2 چیست؟ به نظر شما این بازی به عنوانی موفق تبدیل خواهد شد؟ فراموش نکنید که نظرات خود پیرامون بازی Dragon’s Dogma 2 را با ما و دیگر خوانندگان این مقاله در وبسایت تک شات به اشتراک بگذارید.