فیلمهنر و سینما

بهترین فیلم های اقتباسی بازی های ویدیویی

قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال او ام پی فینکس

اقتباس آثار مختلف در مدیوم دیگر یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها برای خلق آثار جدید شمرده می‌شود. اقتباس کتاب به فیلم، اقتباس فیلم و کتاب در بازی ویدیویی و حتی اقتباس فیلم از بازی های ویدیویی. طی چند سال اخیر، آثار اقتباسی از داستان و دنیای بازی های ویدیویی پیشرفت چشم‌گیری داشته است و حتی بهترین آثار چند سال اخیر نیز آثار اقتباسی ویدیو گیم بوده است. از همین جهت تصمیم گرفتیم بهترین فیلم های اقتباسی بازی های ویدیویی را برایتان معرفی کنیم. با تک‌شات همراه باشید.

مدیوم بازی‌های ویدیویی در دو دهه گذشته پیشرفت قابل توجهی در بخش روایت داستان و جهان‌سازی داشته است. همین موضوع باعث شده تا فیلمسازها و استودیوهای فیلمسازی، توجه بیشتری به این مدیوم داشته باشند. محبوبیت بی حد و مرز بعضی از بازی‌ها دلیل اصلی بوده است که بسیاری از استودیوها سراغ ساخت آثار اقتباسی ویدیو گیم بروند و آن جهان در قالب فیلم لایو اکشن و همینطور انیمیشن بازسازی کنند. لازم به ذکر است که کیفیت سریال‌های اقتباسی از بازی‌های ویدیویی به مراتب بیشتر از فیلم‌های سینمایی بوده است؛ اما همچنان می‌توان آثار با کیفیت را در لابلای آن‌ها پیدا کرد.

1 – Max Payne

مکس پین - بهترین فیلم های اقتباسی بازی های ویدیویی

  • سال اکران: 2008
  • کارگردان: جان مور
  • بازیگران: مارک والبرگ، میلا کونیس، بئو بریجس و لوداکریس
  • امتیاز راتن تومیتوز: 16%

استودیوی بازیسازی رمدی با انتشار بازی Max Payne توانست خود را به طرفداران ویدیو گیم ثابت کند. یکی از دلایلی که این بازی به محبوبیت بالایی رسید، داستان فوق‌العاده‌ای بود که سم لیک برای بازی نوشته بود. داستان پلیسی بنام مکس پین که پس از مرگ همسر و دخترش، به‌دنبال انتقام می‌رود. ژانر نوآر و همینطور غنی بودن داستان یکی از دلایل اصلی بود که این اثر را تبدیل به گزینه مناسبی برای اقتباس سینمایی می‌کرد.

متاسفانه این فیلم نتوانست نظر مثبت اکثر منتقدین و طرفداران را کسب کند. با وجودیکه فیلم از نظر کیفیت سکانس‌های اکشن و خلق لحظات دلهره‌آور بسیار خوب بود، اما داستان و شخصیت‌پردازی می‌توانست به مراتب بهتر باشد. فیلم مکس پین بهترین فیلم اقتباسی بازی های ویدیویی نیست، اما به‌صورت کلی می‌تواند تجربه جالبی باشد. این نکته را نیز باید اشاره کرد که در این زمان هنوز استودیوهای سازنده به فرمول و روش درست ساخت آثار اقتباسی نرسیده بودند.

2 – Lara Croft: Tomb Raider

فیلم مهاجم مقبره

  • سال اکران: 2001
  • کارگردان: سایمون وست
  • بازیگران: آنجلینا جولی، جان وویت و ایان گلن
  • امتیاز راتن تومیتوز: 20%

لارا کرافت یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین شخصیت‌های دنیای ویدیو گیم است. لارا کرافت همچنین جز اولین شخصیت‌های مونثث صنعت گیم بود که تاثیر به‌سزایی روی صنعت گیم داشت. همین موضوع باعث شد تا استودیوی پارامونت تصمیم بگیرد این بازی ویدیویی را در مدیوم سینما نیز روایت کند. همانند بازی‌های ویدیویی این مجموعه، داستان فیلم درباره لارا کرافت است که تلاش می‌کند تا یک شی باستانی را پیدا کند.

با وجودیکه این فیلم نتوانست نظر منتقدین را کسب کند، طرفداران مجموعه از داستان و لحظات هیجان‌انگیز فیلم بسیار لذت بردند. این فیلم توانست بالغ بر 274 میلیون دلار فروش داشته باشد و تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین فیلم های اقتباسی بازی های ویدیویی شود. آنجلینا جولی که تمامی بدلکاری‌های خود را انجام می‌دهد، حس یک لارا کرافت واقعی را به مخاطب القا می‌کند که بدون شک تاثیر مستقیمی روی فروش خوب این اثر داشته است.

3 – Sonic the Hedgehog

فیلم سونیک

  • سال اکران: 2020
  • کارگردان: جف فولر
  • بازیگران: جیم کری، جیمز مارسدن و بن شوارتز
  • امتیاز راتن تومیتوز: 63%

مجموعه سونیک یکی از مهم‌ترین بازی‌های تاریخ است که توانست کمپانی SEGA را وارد بازار ویدیو گیم کند. این جوجه تیغی آبی رنگ خیلی سریع تبدیل به یکی از محبوب‌ترین بازی‌ها وشخصیت‌های تاریخ ویدیو گیم شد. از آنجایی که بازی‌های این مجموعه تماماً روی گیم‌پلی متمرکز است، بزرگ‌ترین چالش، خلق یک داستان برای این اثر بود. خوشبختانه فیلم داستان نسبتا خوبی دارد و تا حدی می‌تواند گلیم خود را از آب بکشد.

چیزی که این اثر را تبدیل به یکی از بهترین فیلم های اقتباسی بازی های ویدیویی می‌کند، لحظات هیجان‌انگیز و اکشن فیلم است. این اثر به‌خوبی سرعت و تیز بودن سونیک را به‌نمایش می‌گذارد. همچنین بازی جیم کری در نقش Doctor Egg یکی از جذاب‌ترین نکات این اثر سینمایی است. اگر به‌دنبال یک اثر اقتباسی سرگرم‌کننده با لحظات مفرح و خنده‌دار هستید، فیلم Sonic the Hedgehog را به هیچ عنوان از دست ندهید.

4 – Sonic the Hedgehog 2

فیلم سونیک 2 - بهترین فیلم های اقتباسی بازی های ویدیویی

  • سال اکران: 2022
  • کارگردان: جف فولر
  • بازیگران: جیم کری، بن شوارتز، جیمز مارسدن و ادریس آلبا
  • امتیاز راتن تومیتوز: 69%

قسمت دوم فیلم لایو اکشن سونیک با اضافه کردن شخصیت‌های جدید از این دنیا توانسته است از مسیر یکنواختی و شلختگی که اکثر فیلم‌ها در قسمت دوم به آن دچار می‌شوند فرار کند. حالا که سونیک باید با یک جوجه تیغی دیگر بنام ناکلس درگیر شود و شخصی پیدا شده که بتواند با قدرت‌های او همسو باشد، جذابیت این فیلم دو برابر شده است.

مثل همیشه جیم کری در نقش Dr. Egg فوق‌العاده ظاهر شده است و ادریس آلبا نیز به‌خوبی هرچه تمام نقش ناکلس را بازی کرده است. از سوی دیگر، رفاقت سونیک و کاراکتر Tails یکی دیگر از جنبه‌های جذاب این فیلم تلقی می‌شود که تماشای آن برای افرادی که با بازی‌های سونیک بزرگ شده‌اند، یادآور خاطرات جذابی خواهد بود.

5 – The Angry Birds Movie 2

انیمیشن پرندگان خشمگین 2

  • سال اکران: 2019
  • کارگردان: توروپ فان اورمان
  • بازیگران: جیسون سودیکیس، جاش گَد، لسلی جونز و پیتر دینکلیج
  • امتیاز راتن تومیتوز: 72%

یکی از بازی‌های محبوبی که در اوایل دهه 2010 میلادی بر سر زبان‌ها افتاده بود، بازی Angry Bird بود. بازی ساده اما فوق‌العاده جذاب که ساعت‌ها هر شخصی را می‌توانست سرگرم کند. در سال 2016 اولین انیمیشن سینمایی بر اساس این بازی ساخته شد که توانست فروش خوبی داشته باشد اما این قسمت دوم این مجموعه بود که از نظر کیفی ارزش بالاتری داشت.

 در قسمت دوم، پرندگان و خوک‌ها مجبور به همکاری با یکدیگر بودند تا دشمن مشترک خود را از بین ببرند. این اتفاق ناخواسته باعث ایجاد لحظات و شیمی جالب این این شخصیت‌ها شد که تماشای این انیمیشن را لذت‌بخش می‌کرد. انیمیشن The Angry Birds Movie 2 بدون شک یکی از بهترین فیلم های اقتباسی بازی های ویدیویی است که می‌توانید برای سرگرم شدن آن را تماشا کنید.

6 – Uncharted

فیلم آنچارتد - بهترین فیلم های اقتباسی بازی های ویدیویی

  • سال اکران: 2022
  • کارگردان: روبن فلیشر
  • بازیگران: تام هالند، مارک والبرگ، آنتونیو باندراس و سوفیا تیلور علی
  • امتیاز راتن تومیتوز: 40%

استودیوی ناتی‌داگ با خلق دو مجموعه آنچارتد و The Last of Us توانست دو تا از بهترین و مهم‌ترین فرنچایزهای صنعت گیم و پلی‌استیشن را خلق کند. طی سال‌های اخیر، تمامی آثاری که این استودیوی بازیسازی تولید کرده است، از نظر سینماتیک فوق‌العاده بوده‌اند. این نکته طلایی باعث شد تا هردوی این مجموعه اقتباس‌های جداگانه خود را داشته باشند که فیلم سینمایی Uncharted در سال 2022 اکران شد.

این فیلم قرار بود در سال 2009 یا 2010 اکران شود، اما دلایل مختلفی باعث شد تا این پروژه سال‌ها تاخیر بخورد. داستان این فیلم درباره اولین همکاری سالی و نیتن دریک است که به دنبال یک گنجینه گم‌شده بسیار قدیمی می‌روند. فیلم از نظر داستانی و شخصیت‌پردازی شاید به‌خوبی بازی‌ها نباشد، اما لحظات اکشن و ماجراجویی نیتن و سالی به‌قدری جذاب هست که شما را سرگرم کند.

7 – Gran Turismo

فیلم گرن توریسمو

  • سال اکران: 2023
  • کارگردان: نیل بلومکمپ
  • بازیگران: آرچی مدکوی، اورلاندو بلوم، دیوید هاربور و جری هالیول
  • امتیاز راتن تومیتوز: 60%

برخلاف فیلم‌های دیگری که در این مقاله معرفی کردیم و خواهیم کرد، فیلم Gran Turismo سرگذشت یکی از طرفداران دو آتیشه مجموعه رانندگی گرن توریسمو را روایت می‌کند. جان ماردنبورو شخصی بود که با تجربه فراوان بازی گرن توریسمو، توانست تبدیل به یکی از رانندگان حرفه‌ای شود که در دنیای واقعی به مسابقه می‌پردازد.

فیلم گرن توریسمو یکی از بهترین فیلم های اقتباسی ویدیو گیم در چند سال اخیر است که بخاطر داستان واقعی و انگیزشی که دارد می‌تواند تجربه جذابی برای شما باشد. این فیلم از نظر فروش نیز عملکرد خوبی داشته و توانسته است نزدیک 122 میلیون دلار فروش داشته باشد. اگر هوس یک فیلم رانندگی خیلی خوب کردید که از قضا با دنیای ویدیو گیم مرتبط باشد، این اثر را از دست ندهید.

8 – Super Mario Bros

انیمیشن سوپر ماریو

  • سال اکران: 2023
  • کارگردان: آرون هووارت و مایکل جلنیک
  • صداپیشه‌ها: کریس پرت، جک بلک، چارلی دی و سث روگان
  • امتیاز راتن تومیتوز: 59%

شما اگر اسم ماریو را جلوی شخصی که هیچ ایده‌ای از دنیای ویدیو گیم نداشته باشد بیاورید، حتما این شخصیت ماندگار را می‌شناسد. البته در سال 1993 یک فیلم اقتباسی بر اساس ماریو و لویجی ساخته شده که افتضاح به‌تمام معنا بود. اما، در سال 2023 استودیوی ایلومینیشن با همکاری نینتدو انیمیشنی بر اساس دنیا و شخصیت‌ها ماریو خلق کرد که یک تجربه بی‌نظیر برای طرفداران قدیمی این مجموعه بود.

داستان این انیمیشن درباره اولین سفر ماریو به سرزمین قارچ‌ها است که با شخصیت‌های مختلفی منجمله شاهزاده پیچ آشنا می‌شود. در این انیمیشن، در عوض اینکه ماریو نجات‌ دهنده این شاهزاده باشد، هردوی آن‌ها با کمک یکدیگر تلاش می‌کنند تا Bowser را شکست داده و سرزمین قارچ‌ها را نجات دهند. این انیمیشن با فروش 1.3 میلیارد دلاری یکی از پرفروش‌ترین آثار سال گذشته و همینطور یکی از بهترین فیلم های اقتباسی بازی های ویدیویی لقب گرفت.

 9 – Silent Hill

فیلم سایلنت هیل - بهترین فیلم های اقتباسی بازی های ویدیویی

  • سال اکران: 2006
  • کارگردان: کریستوف گانس
  • بازیگران: رادها میچل، شان بین، لاوری هولدن و تانیا آلن
  • امتیاز راتن تومیتوز: 32%

فیلم Silent Hill با وجودیکه امتیازهای خوبی را از سوی منتقدین دریافت نکرد اما گیمرها معتقد هستند که این فیلم بهترین و وفادارترین اثر اقتباسی ویدیو گیم است. داستان این فیلم اقتباس مستقیم بازی‌های این مجموعه نیست؛ بلکه داستانی جدا را در دنیای شهر سایلنت هیل روایت می‌کند.

داستان فیلم درباره رز دِ سیلوا است که نزدیک سایلنت هیل تصادف می‌کند و هنگامی که به هوش می‌آید متوجه می‌شود دخترش در ماشین نیست و حالا باید دنبال او برود. فیلم از نظر پروداکشن و بازسازی فضای ترسناک و خفه سایلنت هیل فوق‌العاده عمل کرده است. اگر دنبال تماشای یک فیلم ترسناک روانشناختی قوی هستید، سایلنت هیل بهترین فیلم اقتباسی ترسناک بازی های ویدیویی است که می‌توانید تماشا کنید.

10 – Ratchet and Clank

انیمیشن رچت و کلنک

  • سال اکران: 2016
  • کارگردان: کوین مونرو
  • صداپیشه‌ها: پاول جیامتی، جان گوودمن، بلا ثورن، روزاریو داوسون و سیلوستر استالونه
  • امتیاز راتن تومیتوز: 22%

مجموعه رچت و کلنک یکی از قدیمی‌ترین بازی‌هایی ماجراجویی پلی‌استیشن است که در سال 2016، سونی انیمیشن جذابی را بر اساس این بازی ساخته است. این انیمیشن بر اساس اولین بازی این مجموعه ساخته شده که به آشنایی شخصیت‌های رچت و کلنک می‌پردازد.

تماشای این انیمیشن درکنار خانواده می‌تواند یک تجربه بامزه و به‌یاد ماندنی باشد. همچنین افرادی که قصد دارند نسخه‌های جدید این بازی را تجربه کنند، تماشای این انیمیشن فرصت خوبی است تا با این شخصیت‌ها بیشتر آشنا شوند. گرچند از نظر داستانی و شخصیت‌پردازی این انیمیشن حرف زیادی برای گفتن ندارد، اما تماشای آن خالی از لذت نخواهد بود.

11 – Detective Pikachu

فیلم کارآگاه پیکاچو - بهترین فیلم های اقتباسی بازی های ویدیویی

  • سال اکران: 2016
  • کارگردان: راب لترمن
  • بازیگران: رایان رینولدز، جاستیس اسمیت، کترین نیوتون و سوکی واترهوس
  • امتیاز راتن تومیتوز: 68%

یکی از قدیمی‌ترین بازی‌های تاریخ، مجموعه پوکیمون است. موجوداتی عجیب که هرکدام قابلیت‌های خاص خود را دارد و به دارندگان خود در مبارزات کمک می‌کند. اما در فیلم کارآگاه پیکاچو بیشتر از اینکه دنبال ماجراجویی‌های عجیب و بزرگ باشیم، به‌دنبال حل پرونده گم شدن تیم گوودمن هستیم.

صداپیشگی رایان رینولدز در نقش پیکاچو یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که تماشای این فیلم را جذاب می‌سازد. شیمی پیکاچو و تیم گوودمن واقعا جذاب است و مسیر پیدا کردن پدر تیم به‌تنهایی جذابیت کافی دارد که این اثر را تبدیل به یکی از بهترین فیلم های اقتباسی ویدیو گیم کند. تماشای این فیلم کمدی با درون‌مایه‌های جنایی ملایم ترکیب خاصی است که در هیچ اثر اقتباسی ویدیو گیم دیگر نمی‌توانید پیدا کنید.

12 – Warcraft

فیلم وارکرفت

  • سال اکران: 2016
  • کارگردان: دانکن جونز
  • بازیگران: تراویس فلامل، پاولا پتون، بن فاستر و دامینیک کوپر
  • امتیاز راتن تومیتوز: 29%

وارکرفت یکی از غنی‌ترین دنیاهای خلق شده در مدیوم ویدیو گیم است که می‌توان از آن ده‌ها فیلم مختلف ساخت. پروژه ساخت فیلم وارکرفت نیز همانند آنچارتد، برای مدت طولانی خاک می‌خورد تا اینکه بالاخره چراغ سبز تولید را گرفت. این فیلم به نبرد آندوین لوثار و دوروتان که از دو قبیله متفاوت هستند می‌پردازد. متاسفانه این فیلم نتوانسته است که غنامندی دنیای وارکرفت را به‌خوبی نشان دهد؛ اما از نظر جلوه‌های بصری و مبارزات عالی عمل کرده است. 

از همین جهت، ممکن است که این فیلم طرفداران دنیای وارکرفت را دو دسته کند. آن عده‌ای که از مبارزات هیجان‌انگیز لذت می‌برند قطعا از تک‌تک لحظات این فیلم لذت خواهند برد اما آنانی که به‌دنبال جهان‌سازی هستند، ممکن است ذوق‌شان کور شود. در هر صورت، فیلم وارکرفت می‌تواند تجربه جذابی برای طرفداران ویدیو گیم باشد.

13 – Need for Speed

فیلم نید فور اسپید

  • سال اکران: 2014
  • کارگردان: اسکات واخ
  • بازیگران: آرون پاول، اموجن پووتس، دامینیک کوپر، رامی ملک و مایکل کیتون
  • امتیاز راتن تومیتوز: 23%

فیلم Need for Speed جز بهترین فیلم های اقتباسی ویدیو گیم است که در زمان اکران به حق آن اجحاف شد. این فیلم هرچیزی که یک طرفدار مجموعه عطش سرعت می‌خواست را به بهترین شکل ممکن ارائه می‌کرد. بدون شک فیلم در بخش فیلمنامه نویسی و شخصیت‌پردازی ایراداتی داشت؛ اما به‌عنوان یک اثر اقتباسی از بازیی که داستان به‌خصوصی برای روایت ندارد، فوق‌العاده بود.

تیم بازیگری این اثر که شامل آرون پاول (بریکینگ بد)، رامی ملک (حماسه کولی، مستر روبات) و مایکل کیتون (بتمن) می‌شود به‌خوبی نقش‌های خود را ایفا کرده‌اند. مهم‌ترین بخش این فیلم ماشین‌ها و سکانس‌ها رانندگی دیوانه‌وار است که به‌معنای واقعی کلمه زیبا فیلمبرداری شده‌اند. مخصوصاً مسابقه پایانی این اثر که که شش تا از سریع‌ترین ماشین‌ها جهان به یک رقابت تنگاتنگ می‌پردازند.

14 – Prince of Persia: The Sands of Time

فیلم شهزاده پارسی - بهترین فیلم های اقتباسی بازی های ویدیویی

  • سال اکران: 2010
  • کارگردان: مایک نیول
  • بازیگران: جیک جیلینهال، بن کینگزلی، گما آرترتون و آلفرد مولینا
  • امتیاز راتن تومیتوز: 36%

فیلم شهزاده پارسی یکی دیگر از فیلم‌های خوب اقتباسی ویدیو گیم است که متاسفانه در زمان اکران نتوانست نظر مثبت منتقدین را به خود جذب کند. یکی از اصلی‌ترین دلایل آن، آشنا نبودن اکثر منتقدین با دنیا و مجموعه شهزاده پارسی بود. چون این اثر درکنار یک داستان منسجم و خوب، نیازمند این بود که تماشاچی با برخی از عناصر دنیای بازی آشنا باشد.

اگر از طرفداران این مجموعه فوق‌العاده هستید، بدون شک با لحظات خاطره‌انگیز زیادی هنگام تماشای این فیلم مواجه خواهید شد. لحظات فوق‌العاده‌ اکشن و سکانس‌های اسلوموشن که با افکت‌های جذاب، لذت تماشای آن را چند برابر کرده است. شاید فیلم شهزاده پارسی: شن‌های زمان بهترین فیلم اقتباسی ویدیو گیم نباشد، اما تماشای آن خالی از لطف و لذت نخواهد بود.

15 – Werewolves Within

فیلم گرگینه درون

  • سال اکران: 2021
  • کارگردان: جاش روبن
  • بازیگران: سم ریچاردسون، میلانا واینتروب، جورج باسیل و سارا بورنز
  • امتیاز راتن تومیتوز: 86%

در سال 2016، یوبی‌سافت یک بازی واقعت‌مجازی تحت عنان Werewolves Within را منتشر کرد که در آن زمان به‌دلیل محبوبیت کم هدست‌های VR، با توجه زیادی مواجه نشد. اما یوبی‌سافت می‌دانستد که این دنیا پتانسیل بالایی دارد و از همین جهت دست به ساخت فیلمی بر اساس این بازی زد که از قضی تبدیل به یکی از بهترین فیلم های اقتباسی بازی های ویدیویی شد. 

این فیلم کمدی ترسناک، داستان گروهی از دوستان را روایت می‌کند که در شهر کوچکی در ورمانت بخاطر طوفان و بارش برف گیر کرده‌اند و در عین حال شک می‌کنند که یکی از آن‌ها گرگینه است. فیلم کش و قوس شخصیتی و اتفاقات جالبی را در خود جا داده است که ریتم خوب آن باعث شده تا چشم بهم بزنید، متوجه شوید که به پایان فیلم رسیده‌اند. پیشنهاد می‌کنم که این اثر فوق‌العاده را به هیچ عنوان از دست ندهید؛ مخصوصاً که به احتمال بسیار زیاد، سراغ تجربه بازی اصلی نرفته‌اید.

سخن پایانی

مدیوم سینما هنوز جای پیشرفت بسیاری را دارد تا بتواند به‌خوبی جهان و داستان‌های بازی‌های ویدیویی را روایت کند. خوشبختانه طی یکی دو سال اخیر، این پیشرفت محسوس بوده است. البته، آثار اقتباسی سریالی با مراتب کیفیت بهترین نسبت به آثار سینمایی داشته‌اند. در نتیجه، در آینده نزدیک سراغ بهترین سریال‌های اقتباسی ویدیو گیم نیز خواهیم رفت پس منظر آن باشید.

مسعود کاظمی

هدف هنر رهاسازی لحظه‌ای آدرنالین نیست؛ بلکه خلق آرامش و شگفتی تدریجی و مادام‌العمر است. - گلن گولد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 12 =

دکمه بازگشت به بالا